Návrh Generálneho prokurátora SR na zrušenie politickej strany Slovenská pospolitosť


Aj keď Stanoviská a programové ciele Slovenskej pospolitosti nezdieľajú názory všetkých občanov Slovenska, v súvislosti s represívnym postupom voči tomuto subjektu je na mieste pripomenúť často proklamovaný slogan z novembra 1989:
"Aj keď s vašimi názormi hlboko nesúhlasíme, budeme robiť všetko preto aby ste mohli svoje názory bez obáv z represie vyslovovať!"
A práve o tomto je demokracia čo žiaľ na Slovensku ešte mnohí nepochopili. Za prípustné a povolené sa poväžuje opäť len to čo je oficiálne vládnou mocou označené ako povolené a správne pre demokraciu, bez možnosti oponovania a kritiky. Slová "protisovietsky" a "nepriatelia socializmu "nahradili slová "antisemitistický" či "xenofóbistický ". Opäť sa začínajú vyrábať ideologický a politickí nepriatelia a súčasný režim za extrémizmus označuje každého kto má opačný názor než je oficiálne presadzovaný jednostranné orientovanými médiámy ovládanými finančnou oligarchiou manipulatívneho kapitálu ktorý nastúpil po rozpade socializmu.


Potvrdzuje sa, že na Slovensku sa bezohľadne presadzuje kapitalizmus boľševickými metódami, len s tým rozdielom, že politickú ideológiu nahradila ideológia klaňania sa "zlatému teľaťu" a podriaďovania finančnej oligarchii s komunisticko eštébackým pozadím, ktorá postupne získava stále väčší ekonomicko-politický vplyv, v čom je najväčšia reálna hrozba demokracie.




Najvyšší súd Slovenskej republiky

Župné námestie 13, 814 90 Bratislava


Slovenská pospolitosť Kráľovohoľská 5 Banská Bystrica

BRATISLAVA 15.11.2005


národná strana


 


 


Vec:

                V právnej veci vedenej tunajším súdom pod sp. zn. 3Sž 79/05 o návrhu Generálneho
prokurátora Slovenskej republiky na rozpustenie politickej strany Slovenská pospolitosť -
národná strana Vás vyzývam v lehote 20 dní odo dňa doručenia tejto výzvy na podanie
písomného vyjadrenia k priloženému návrhu.

V  zmysle § 17 ods. 2 zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických
hnutiach Najvyšší súd pred rozhodnutím o návrhu na rozpustenie strany zisťuje, či strana má
majetok,  preto  Vás  vyzývam,   aby  súčasťou  vyjadrenia  k predmetnému návrhu  bolo  i
oznámenie, či a aký majetok má politická strana Slovenská pospolitosť- národná strana

Zároveň Vás poučujem o možnosti uplatniť námietku zaujatosti podľa § 15a ods. 1 Občianskeho súdneho poriadku /O. s. p./ voči predsedníčke senátu JUDr. Ide Hanzelovej a členom senátu JUDr. Marianne Reiffovej a JUDr. Ivanovi Rumanovi, ktorí majú predmetnú vec pridelenú podľa rozvrhu práce prejednať a rozhodnúť. V zmysle § 15a O. s. p. v námietke zaujatosti musí byť uvedené, proti komu smeruje, dôvod, pre ktorý má byť sudca vylúčený a kedy sa účastník podávajúci námietku zaujatosti o dôvode vylúčenia dozvedel. Námietku zaujatosti môže účastník uplatniť najneskôr na prvom pojednávaní, ktoré viedol sudca, o ktorého vylúčenie ide alebo do 15 dní, odkedy sa mohol dozvedieť o dôvode, pre ktorý je sudca vylúčený.

Prílohy:

fotokópia návrhu GP SR v počte 13 strán

 

                                                                                                            JUDr. Ida Hanzelová

                                                                                                            Predsedníčka senátu




 

GENERÁLNA PROKURATÚRA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

________________________ Štúrova ulica č. 2, 812 85 Bratislava___________________


VI Gc 2049/05-45


Bratislava 31, októbra 2005


 


Najvyšší súd Slovenskej republiky Bratislava


NAJVYŠŠÍ SÚD SR 3 1 -10- 2005

 


Generálny prokurátor Slovenskej republiky

podáva

v právnej veci

Slovenská pospolitosť - národná strana so sídlom Kráľovohoľská 5, Banská Bystrica

návrh

na rozpustenie strany podľa § 17 ods. 1 zák. č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v spojení s § 14 ods. 2 písm. e/ zák. č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov

Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky, Sekcii verejnej správy bol 17. 12. 2004 doručený návrh na registráciu politickej strany s názvom Slovenská pospolitosť - národná strana so skratkou SP - NS.

Ako vyplýva z predloženého administratívneho spisu Sekcie verejnej správy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, návrh na registráciu doručil prípravný výbor (príloha č. 1). K návrhu boli priložené stanovy (príloha č. 2) a petícia občanov požadujúcich vznik politickej strany.

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky po preskúmaní návrhu na registráciu označenej politickej strany zistilo, že predložený návrh stanov nespĺňa zákonom ustanovené náležitosti a z tohto dôvodu dňa 03.01.2005 upozornilo podľa § 7 ods. 2 zák. č. 424/1991 Zb. o združovaní v politických stranách a v politických hnutiach Mgr. Mariána Kotlebu, splnomocnenca prípravného výboru, na jeho doplnenie.

V upozornení ministerstvo vnútra poukázalo na ust. § 6 ods. 2 písm. b) bod 7 cit. zákona, podľa ktorého organizačnú štruktúru politickej strany je potrebné doplniť o rozhodcovský orgán.

Ďalej upozornilo na úpravu nerovnoprávneho postavenia členov strany v pomere ku štatutárnemu zástupcovi strany „vodcovi", pričom konštatuje, že úprava v článku 14. bod 6, v článku 17. bod 8 stanov je neštandartná, vymykajúca sa z rámca demokratického princípu. To isté možno konštatovať aj v navrhovanej úprave vymedzujúcej rozsah právomoci štatutárneho zástupcu strany „vodcu" uvedenej v článku 25. bod 3 písm. p) a bod 4. stanov.

Vyššie uvedené nesprávnosti žiadalo ministerstvo vnútra prípravný výbor v stanovách opraviť. Súčasne odporúčalo zmeniť názov funkcionárov politickej strany „vodcu a pobočník vodcu", pričom dôvodilo tým, že navrhované názvy štatutárnych zástupcov strany sú neobvyklé, hraničiace s vodcovským princípom, ktorý v demokratickej spoločnosti nie je prijateľný.

Na základe tohto upozornenie Mgr. Marián Kotleba ako splnomocnenec prípravného výboru SP - NS zaslal 08.01.2005 Ministerstvu vnútra SR vysvetlenie

k zmenám a doplneniu stanov SP - NS, pričom v prílohe predložil stanovy strany upravené v zmysle vyjadrenia ministerstva. Súčasne sa vyjadril k odporúčaniu ministerstva zmeniť názvy funkcií Vodca a Pobočník vodcu v tom smere, že tieto názvy podľa slovenskej histórie ako aj terminológie slovenského jazyka, či politickej súčasnosti, nie sú neprijateľné pre politický systém našej demokratickej spoločnosti.

Zápis do Zoznamu politických strán a politických hrnutí bol vykonaný 18.01.2005

pod číslom registrácie 203-2004/13467.

Dôkaz: administratívny spis Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Sekcie verejnej správy sp. zn. 203.2004/13467 týkajúci sa registrácie politickej strany s názvom Slovenská pospolitosť - národná strana, ktorý navrhujem z uvedeného ministerstva vyžiadať.

II.

Generálna prokuratúra Slovenskej republiky obdržala dňa 20.07.2005 od občianskeho združenia Ľudia proti rasizmu podnet na podanie návrhu na zrušenie politickej strany. Súčasne uvedené združenie podalo podnet aj na začatie trestného stíhania pre trestné činy hanobenia národa, rasy a presvedčenia podľa § 198 ods. 1 Trestného zákona a podnecovaniad k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti podľa § 198a Trestného zákona, ktoré mali byť spáchané uverejnením viacerých článkov, prejavov ale najmä Ľudového programu SP - NS na stránkach internetu.

Na základe predložených faktov a dôkazov, ktoré sú prílohou tohto podnetu, označené občianske združenie žiadalo generálneho prokurátora, aby podľa § 14 ods. 2 písm. e) Zákona o prokuratúre podal najvyššiemu súdu návrh na rozpustenie politickej strany SP - NS, pričom dôvodí tým, že táto politická strany porušuje § 2 zákona o politických stranách tým, že svojimi stanovami, svojim programom ako aj činnosťou porušuje Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy, konkrétne články 12, 30 a 33 Ústavy SR, ďalej ustanovenia § 196, 198 a 198a Trestného zákqna.

Dôkaz: podnet na rozpustenie politickej strany s prílohami z 20. 7. 2005-10-21

III.

Slovenská pospolitosť - NS svojou registráciou využila svoje právo združovania zakotvené v či. 29 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len Ústava SR), podľa ktorého právo slobodne sa združovať sa zaručuje. Každý má právo spolu s inými sa združovať v spolkoch, spoločnostiach alebo iných združeniach.

Občania majú právo zakladať politické strany a politické hnutia a združovať sa v nich.

Výkon týchto práv možno obmedziť len v prípadoch ustanovených zákonom, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnuté pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.

Generálny prokurátor je oprávnený podávať najvyššiemu súdu podľa osobitných zákonov a za podmienok ustanovených týmito zákonmi aj návrh na rozpustenie politickej strany alebo politického hnutia (§ 14 ods. 2 písm. e) zák. č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov).

Na podanie vyššie označeného návrhu ho oprávňuje § 17 ods. 1 zák. č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutia, a to len v prípade, ak strana koná v rozpore s § 2 zákona o politických stranách. Podľa tohto ustanovenia strana nesmie svojimi stanovami, svojím programom alebo činnosťou porušovať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy.

Podľa môjho názoru strana Slovenská pospolitosť - národná strana so sídlom Kráľovohoľská 5, Banská Bystrica, svojimi stanovami, svojim programom a svojou činnosťou porušuje Ústavu SR, ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy.

V článku 5 Stanov SP - NS sú v jednotlivých bodoch deklarované jej programové ciele. Podľa bodu 1 tohto článku je hlavným cieľom strany budovať nový Slovenský stavovský štát na národnom kresťanskom a sociálnom princípe. V danom prípade ide tu o

programový   cieľ   presadiť   zmenu   zo   súčasného   systému   parlamentnej   demokracie politických strán na stavovský princíp usporiadania nového Slovenského štátu.

Zavedenie stavovského princípu do slovenskej spoločnosti si ľudový program SP — NS predstavuje tak, že spoločnosť bude na základe zoskupenia občanov podľa povolaní rozdelená do 10 stavov.

Podľa Ľudového programu SP - NS rozširovaného okrem iného aj prostredníctvom internetovej domény www.pospolitost.sk má byť registrácia občana v stave dobrovoľná a len registrovaný člen stavu bude mať právo voliť. Takéto ustanovenie nie je v súlade s čl. 30 ods. 1 Ústavy SR, podľa ktorého občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov. Ľudový program SP -NS nie je v súlade ani s čl. 30 ods. 3 Ústavy SR, podľa ktorého volebné právo je všeobecné, rovné a priame a vykonáva sa tajným hlasovaním. Ľudový program viaže právo voliť na registrované členstvo stavu, čo obmedzuje základné práva občanov. Rozdelením občanov podľa povolaní do desiatich stavov delí obyvateľov Slovenskej republiky na dve skupiny. Jednou sú občania Slovenskej republiky, ktorý sa môžu registrovať do jedného z deviatich stavov (pôdne, lesné a vodné hospodárstvo; školstvo, veda a výskum; obrana a bezpečnosť; záchranná a zdravotná služba; obchod, služby a živnosti; peňažníctvo a poisťovníctvo; slobodné povolania). Druhou skupinou sú národnostné menšiny, ktoré zároveň tvoria desiaty stav. Takéto triedenie do stavov, kde národnostným menšinám SP -NS sa upiera možnosť zatriediť podľa povolania ako ostatným, je diskriminačný a potláčajúci práva národnostných menšín. Pričom národnostné menšiny budú mať v Slovenskej národnej rade také zastúpenie, aké bude mať slovenská menšina v ich materskom štáte. Deklarovaná reciprocita vo vzťahu k menšinám čl. 5 bodu 10 („Zabezpečenie práva národnostných menšín na princípe reciprocity") je zjavné porušenie čl. 33 Ústavy SR, podľa ktorého príslušnosť ku ktorejkoľvek národnostnej menšine alebo etnickej skupine nesmie byť nikomu na ujmu. Ako vyplýva z uvedeného, už samotné stavovské zriadenia s reciprocitou k menšinám by vystavilo menšiny a etnické skupiny v Slovenskej republike do izolácie s potlačovaním ich základných práv a slobôd zakotvených v Ústave SR.

SP - NS vo svojom programe deklaruje postavenie systému na národnom princípe. Hneď na začiatku vysvetlenia národného princípu program cituje Andreja Hlinku: „Na

Slovensku po slovensky a Slovensko Slovákom". Ďalej sa v ňom uvádza, že úlohou slovenského štátu bude zabezpečenie vlastného slovenského národa vo všetkých oblastiach života a až potom starostlivosť o ostatných občanov Slovenského štátu. Príslušníci národnostných menšín budú mať možnosť, ak im tento princíp nebude vyhovovať, opustiť územie Slovenského štátu a žiť vo svojom materskom štáte.

Národný princíp, na ktorom má byť založená spoločnosť v Slovenskej republiky podľa programu SP - NS je v rozpore s Ústavou SR, konkrétne s jej druhou hlavou. Podľa čl. 12 Ústavy SR sú ľudia slobodní a rovní v dôstojnosti a právach. Základné práva a slobody sú neodňateľné, nescudziteľné, nepremlčateľné a nezrušiteľné. Základné práva a slobody sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať.

Základné východisko ústavy je, že „ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach". Tieto prirodzenoprávne princípy majú svoje medzinárodné a historickoprávne vyjadrenie. V Deklarácii práv človeka a občana (čl. 4) je definovaná sloboda človeka: Sloboda spočíva v možnosti konať všetko, čo neškodí inému, tak výkon prirodzených práv každého človeka má len tie medze, ktoré zabezpečujú členom spoločnosti užívanie týchto práv.

Rozhodujúcim subjektom základných práv a slobôd je človek, ľudská bytosť. Nie štát, národ, trieda alebo náboženská, či politická skupina.

Takéto odmietanie občianskej spoločnosti, čiže potlačovanie základných práv a slobôd občanov je proti princípom právneho štátu a zároveň tu opätovne dochádza k porušeniu čl. 33 Ústavy SR.

Podľa § 1 bodu b) z. č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnosti zložiek štátu 1939 - 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) (ďalej len „Zákon o pamäti národa"), patrí obdobie od 18. apríla 1939 do 31. 12. 1989, medzi obdobie, v ktorom sa páchali zločiny na

osobách národnosti slovenskej alebo slovenských občanoch iných národností, ako aj iné zločiny, ktoré sú zločinmi proti ľudskosti alebo vojnovými zločinmi, Zločinmi proti ľudskosti podľa § 4 Zákona o pamäti národa sú predovšetkým zločiny genocídy, vojnové zločiny a zločiny proti ľudskosti v zmysle Dohovoru o nepremlčateľnosti vojnových zločinov proti ľudskosti, mučenie v zmysle Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu a tiež iné závažné prenasledovanie osôb k určitej národnostnej, politickej, rasovej alebo náboženskej skupine, ak boli vykonávané funkcionármi štátu alebo nimi inšpirované alebo tolerované.

Slovenská pospolitosť zo Slovenskej republiky preberá okrem stavovského usporiadania spoločnosti aj reciprocitu vo vzťahu k menšinám konkrétne § 95 Ústavného z.

č. 185/1939 o Ústave Slovenskej republiky. Kontroverzná je aj funkcia Vodcu, predsedu strany, ktorá po dôslednom preštudovaní Stanov sa nápadne podobá na vodcovský princíp zakotvený v z. č. 215/1942 SI. z. (http://www.fes.sk/arch sk/200 pravupr.pdf) a ktorý bol príznačný aj vo fašistickom Nemecku či Taliansku.

Program SP - NS, ako je uvedené vyššie, je zameraný proti národnostným menšinám a etnickým skupinám všeobecne. Konkrétne sa zároveň zameriava proti Židom a Rómom, inak veľmi opatrne nazvaným „príživníkom národa" a Maďarom. Napríklad na strane 3 Programu hlása SP - NS vytvorenie stavovského princípu a ako jeden z dôvodov uvádza aj to, že „dnešné rozdeleniu spoločnosti im politické tábory, nanúteného nám z vonka, sa slovenský štát stáva bezbrannou hračkou v rukách vonkajších uzurpátorov, domácich zradcov a maďarskej iredenty, podporovanej maďarskou vládou".

Na strane 5 Programu hlása postavenie Slovenského štátu na kresťanskom princípe. Podľa SP - NS je „tradičné kresťanstvo jediná účinná ochrana slovenského národa a Slovenského štátu pred prenikaním zhubných liberálnych, sionistických, komunistických a sektárskych myšlienok do života spoločnosti."

Na strane 7 Programu SP - NS si dáva za cieľ vystúpenie Slovenskej republiky z MMF a ostatných organizácií, ktoré ničia slovenský národ a slovenský štát, na odôvodnenie ktorého sa v Programe uvádza: „Organizácia slovenskej spoločnosti ako stavovského štátu je predpokladom toho, že všetci občania Slovenského štátu sa aktívne budú podieľať na budovaní slovenského hospodárstva a slovenskej ekonomiky. SP - NS

preto kategoricky odmieta akékoľvek zasahovanie do ekonomických a hospodárskych záležitostí Slovenského štátu nadnárodnými organizáciami, riadenými svetovou sionistickou lobby."

Na strane 13 Programu si SP - NS kladie za cieľ rehabilitáciu Dr. Jozefa Tisa a vyhlásenie dňa vzniku prvej Slovenskej republiky za štátny sviatok. Komentuje to slovami: „SP - NS očistí meno nášho prvého, a zatiaľ aj jediného, slovenského národu oddaného prezidenta, Dr. Jozefa Tisa, od obvinení zo strany sionistov, komunistov a ostatných zradcov národa. SP - NS vytvorí skutočnú Slovenskú akadémiu vied, ktorej členmi budú len národu oddaní vedeckí pracovníci. SP - NS prehodnotí slovenské dejiny a odstráni z nich všetky demagógie a klamstvá, vyprodukované maďarskými, čechoslovakistickými, komunistickými a sionistickými historikmi."

Na strane 15 Programu SP -NS prezentuje novú azylovú a prisťahovaleckú politiku, v rámci ktorej „SP-NS okamžite zavedie vízovú povinnosť najmä pre občanov zo štátov Afriky, Ázie, ďalej pre občanov Izraela, USA a Maďarska. Nepovolené prekročenie štátnej hranice bude pokladané za závažný trestný čin proti slovenskej štátnosti. Občania štátov, voči ktorým bude zavedená vízová povinnosť, budú sa pre pobyt na území Slovenského štátu musieť preukázať pozvaním."

Okrem týchto vyhlásení v programe, SP - NS verejne hlása túto neznášanlivosť voči Maďarom, Židom, či Rómom aj v činnosti na verejných vystúpeniach alebo v tlačovinách. Napríklad pri príležitosti 189. výročia narodenia Ľudovíta Štúra dňa 17. 10.

2004    predniesol Vodca ešte v čase, keď SP - NS bola len občianskym združením prejav
(príloha č. 3.c)), ktorého časťou bolo aj: „A všade navôkol pokračujú beztrestné cigánske
rabovačky. Slovenská armáda bola rozpustená a nahradili ju akési ozbrojené sily, ktoré
v podobe   pár   protiteroristických   jednotiek   v Afganistane,   Iraku   a v štátoch   bývalej
Juhoslávie po boku USA bojujú za nastolenie sionistickej svetovlády."

V príhovore Vodcu SP - NS k Slovákom v Rožňave (príloha č. 3d)) dňa 4. júna

2005     vyhlásil, že „Už počas druhej svetovej vojny bola väčšina maďarského kapitálu,
investovaného  na  slovenskom území,  ktoré  bolo  po  viedenskej   arbitráži  okupované
Maďarskom, v židovských rukách. Dnes to teda pravdepodobne nebude inak. Čiže sú to
sionisti a ich prisluhovači, ktorí sa zo všetkých síl snažia rozbiť celistvosť Slovenskej
republiky a zotročiť náš hrdý národ!" Po  celom prejave,  v ktorom  celý čas hanobil Maďarov, Rómov a Židov vodca SP - NS ukončil prejav slovami: „Kamaráti! Slovenská pospolitosť vám môže pomôcť vyriešiť vaše problémy. Či už je to s maďarským vedúcim v práci, alebo s neprispôsobivými cigánskymi susedmi, vždy vieme nájsť riešenie. Ale ak chcete tieto problémy vyriešiť musíte pre to niečo spraviť i vy! Odhodťe hanbu, obavy i strach a pridajte sa do našich šíkov! V slovenskom národe drieme sila, sila, ktorú musíme prebudiť, aby sme sa navždy zbavili nepriateľov a parazitov! A spojenými silami do dokážeme! Veď už náš pán prezident Jozef Tiso povedal: „Slováci! Všetko čo robíte, sebe robíte. Pre dobro svojich drahých, pre dobro veľkej slovenskej rodiny, celej národnej pospolitosti".

Z priloženého posudku na materiály a činnosť SP-NS vypracovaného PhDr. Ivanom Kamencom, CSc. z Historického ústavu SAV zo 04.05.2005 okrem iného vyplýva, že SP-NS treba podľa predložených materiálov priradiť ku krajne pravicovým nacionalistickým hnutiam s ideologickou vyhradenou fašistickou tendenciou. Aj keď v čiastočne -modifikovanej podobe sa po obsahovej i formálnej stránke vcelku otvorene hlási k ideovému odkazu totalitného režimu vojnového slovenského štátu a jeho najvyšších predstaviteľov.

V posudku sa PhDr. Ivan Kamenec, CSc. ďalej zaoberá obsahovou stránkou Ľudového programu SP-NS, ktorý označuje ako kompilát z programových materiálov a dokumentov domácich i zahraničných fašistických hnutí, ktoré sa v Európe etablovali po prvej svetovej vojne a vo viacerých štátoch, kde sa dostali k moci nastolili totalitný fašistický (nacistický) režim. Obsahová i formálna stránka tohto programu je síce primitívna, zmätená, naivná, intolerantná a demagogická, ale v istej politickej konštelácii sa môže stať aj veľmi nebezpečnou. Podnecuje xenofóbne a antisemitské nálady, otvorene odmieta režim parlamentnej demokracie, spochybňuje základné občianske slobody a v konečnom dôsledku i ľudské práva veľkých skupín obyvateľstva, ktorých označuje za nepriateľov a škodcov slovenského národa a štátu. Program sa pritom snaží opierať o deformovaný a insitný výklad národných dejín, ktoré účelovo interpretuje pre svoje potreby (napr. nezmysel o Veľkoslovenskej Svätoplukovej ríši). Vzhľadom na vysoký stupeň religiozity slovenského obyvateľstva je zvlášť nebezpečné, že tvorcovia tohto nenávistného programu sa odvolávajú na Boha, na kresťanskú ideológiu a na podporu troch kresťanských cirkví na Slovensku, ktoré jediné považujú za legitímne, pričom všetky ostatné majú byť postavené mimo zákon.

Podľa PhDr. Ivana Kamenca, CSc. je nebezpečný a tiež asi protiústavný návrh, aby na Slovensku okrem profesionálnej armády vznikla aj 250 - tisícová Národná stráž. Podľa všetkého by to mal byť akýsi pandant Rodobrany, resp. Hlinkovej gardy alebo jednotiek SA a SS v Nemecku, či fašistických oddielov v Taliansku.

K vonkajším prejavom SP-NS sa písomne vyjadril 23.03.2005 aj Mjr. Miloslav Čaplovič, PhD. z Vojenského historického ústavu v Bratislave. Okrem iného sa vyjadril k uniforme označenej strany. Konštatuje, že uniforma SP-NS používaná na spoločných akciách nie je síce autentická s uniformou Hlinkovej gardy z rokov 1938 - 1945, ani s uniformou Rodobrany jestvujúcej v rokoch 1923 - 1929 v medzivojnovom Československu, no je neklamným svedectvom, že ide o paramilitámu organizáciu, a to bez ohľadu na to, či je alebo nieje táto skutočnosť explicitne uvedená v ich programe. Dvojkríž na rukávovej nášivke je nápadne podobný, ba takmer totožný so znakom, ktorý používala Hlinková garda na rukávovom návleku. Kovový odznak - dvojramenný kríž pripnutý pri krku vychádza z motívu rodobraneckého odznaku bez tŕňového venca, resp. z vojenského vyznamenania Vojenský víťazný kríž, udeľovaného od roku 1942 osobám, ktoré sa - podľa jeho štatútu - ... „vyznamenali vynikajúcim vedením jednotiek v poli ...", pod čím sa rozumelo predovšetkým ťaženie slovenskej armády po boku nacistického Nemecka.

Z analýzy Ľudového programu SP-NS vypracovanej 11.04.2005 Mgr. Michalom Miklovičom doktorandom z Ústavu politických vied SAV, odb. referentom Ústavu pamäti národa vyplýva antisystémovosť SP-NS a odmietanie občianskeho princípu a zmeny demokratického volebného práva.

V prvej časti analýzy autor poukazuje na to, že predstavy SP-NS o novom politickom systéme nie sú v súlade s demokratickými princípmi ani s medzinárodnými zmluvami, ktoré SR ratifikovala a ktoré sú nadradené jej zákonom.

V druhej časti analýzy poukazuje na zmenu volebného systému vyplývajúceho z rozdelenia do stavov. Zatiaľ čo v demokratickom politickom systéme má právo voliť každý dospelý občan spôsobilý na právne úkony, v stavovskom systéme podľa SP-NS do parlamentu: „Len registrovaný člen stavu bude mať právo voliť. Registrovaný člen stavu

bude mať tiež právo byť volený do SNR, štátnych orgánov alebo orgánov samosprávy za predpokladu, že nespáchal závažný trestný čin". V praxi by to znamenalo, že pokiaľ nebude občan registrovaným členom určitého stavu, nebude mať aktívne ani pasívne volebné právo.

Stavovský princíp je doplnený aj pravidlom, podľa ktorého „Stavy budú mať pomerné zastúpenie v Slovenskej národnej strane (SNR), a to podľa počtu registrovaných členov. V rozpore s týmto pravidlom je však skutočnosť, že „Národné menšiny budú mať v SNR také zastúpenie, aké bude mať slovenská menšina v ich materskom štáte." Uvedené volebné princípy a postavenie národnostných menšín sú teda aj podľa autora analýzy v rozpore s čl. 12 s 30 Ústavy SR.

Dôkaz: Posudok na materiály SP-NS od PhDr. Ivana Kamenca, DSc. Historický ústav SAV Vyjadrenie k charakteru a vonkajším prejavom SP-NS od Mjr. Mgr. Miloslava Čaplovička, PhD, Vojenský historický ústav Bratislava

Analýza Ľudového programu SP-NS od Mgr. Michala Mikloviča, Ústav pamäti národa

IV.

Na Generálnu prokuratúru SR podalo občianske združenie Ľudia proti rasizmu okrem iného aj podnet na začatie trestného stíhania pre trestné činy hanobenia národa, rasy a presvedčenia a podnecovania k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti, ktoré mali byť spáchané uverejnením viacerých článkov, prejavov ale najmä Ľudového programu SP-NS na stránkach internetu.

Okrem toho podal na generálnu prokuratúru trestné oznámenie aj anonymný oznamovateľ pre trestný čin podpory a propagácie hnutí smerujúcich   k potlačeniu práv

a slobôd občanov podľa § 260, resp, 261 Tr. zákona, ktoré mali byť spáchané aktivistami

tej istej politickej strovany, najmä vystúpeniami na verejnom zhromaždení v Komárne a na tlačovej konferencii v sídle Syndikátu slovenských novinárov v Bratislave.

 

Generálnej prokuratúre bola 12.09.2005 doručená kópia uznesenia PPZ Úradu boja proti organizovanej kriminalite - odbor Stred, oddelenie vyšetrovania v Banskej Bystrici z toho istého dňa, ktorým podľa § 160 ods. 1 Tr. poriadku začal trestné stíhanie vo veci trestného činu podpory a propagácie hnutí smerujúcich k potlačeniu práv a slobôd občanov podľa § 260 ods. 1, ods. 2 písm. a) Tr. zákona.

Rozhodnutie je založené na tom skutkovom základe, že doposiaľ neznámy páchateľ od presne nezistenej doby do súčasnosti pomocou internetovej domény www. pospolitosť.sk podporuje a propaguje Ľudový program Slovenskej pospolitosti - národnej strany, ktorá má podľa stanov sídlo v Banskej Bystrici, pričom tento program podnecuje xenofóbne a antisemitské nálady, otvorene odmieta režim parlamentnej demokracie, spochybňuje základné občianske slobody a ľudské práva určitých skupín obyvateľov ako sú právo voliť a byť volený, starostlivosť vo všetkých oblastiach života a pod., čo je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky a chartou základných ľudských práv a slobôd.

Právnu kvalifikáciu uvedenú v rozhodnutí vyšetrovateľa považujem za správnu. Z obsahu materiálov, ktoré boli na generálnej prokuratúre preskúmané, ale najmä z najdôležitejšieho materiálu - Ľudového programu SP-NS, ktorý k návrhu pripájam, bez pochybnosti vyplýva, že táto politická strana, ktorú v zmysle ustanovenia § 260 Tr. zákona treba považovať za hnutie, preukázateľne smeruje k potlačeniu práv a slobôd občanov a hlása národnostnú, rasovú alebo náboženskú zášť. Dôkaz: Uznesenie PPZ, Úradu boja proti organizovanej kriminalite odbor Stred, oddelenie

vyšetrovania Banská Bystrica z 12. 9. 2005 ČVS: PPZ-28/BOK-S-1-2005

Ľudový program SP-NS

 

Na základe vyššie uvedeného je podľa môjho názoru dostatočne preukázané, že Slovenská pospolitosť - národná strana svojimi stanovami, svojim programom, ale aj svojou činnosťou na území Slovenskej republiky porušuje Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony, ale aj medzinárodné zmluvy (medzinárodný pakt o občianskych a politických právach z roku 1966, Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd v znení protokolov č. 3, 5 a 8).

Na základe toho využívam svoje právo dané mi ustanovením § 17ods. 1 zák. č o politických stranách a politických hnutiach v spojení s S 14 ods. 2 písm. e

85/2005 Z. z o politických stranách a politických hnutiach v spoieni s íj 14 ods. 'L p zák. č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a navrhujem vydať tento

rozsudok:

Najvyšší súd Slovenskej republiky podľa § 17 ods. 2 zák. č. 85/2005 Z. z. rozpúšťa politickú stranu s názvom Slovenská pospolitosť - Národná strana so sídlom Kráľovohoľská 5, Banská Bystrica.

 

JUDr. Dobroslav Trnka generálny prokurátor